Matematikk i praksis

Hvor mange strikker må Barbie ha for å hoppe i strikk over en balje med vann uten å bli våt i håret? Dette var en av oppgavene på Matematikkens dag ved Nordsia oppvekstsenter.

Strikkhopp med Barbie

Barbie gjør seg klar til å hoppe i strikk, godt assistert av et par elever.

Newtonlæreren var med

14. mars var det klart for den årlige Matematikkens dag for alle klassene ved Nordsia oppvekstsenter.

–  Hovedtema for dagen var vei, fart og tid, og vi var så heldige å ha Newtonlærer Bjørnar Pettersen sammen med oss, forteller Ann Katrin Sætrevik, lærer ved Nordsia oppvekstsenter.

Klassesituasjon med Newtonlærer Bjørnar Pettersen

Klassesituasjon med Newtonlærer Bjørnar Pettersen

Dagen startet i gymsalen med ulike oppvarmingsøvelser, som fyrstikkoppgaver og sammenpusling av et kvadrat.

Fyrstikkoppgaver

Fyrstikkoppgaver

Gruppeoppgave: Lag et kvadrat

Gruppeoppgave: Lag et kvadrat.

Tidsmåling og rebusløp

Deretter var elevene på nivådelte grupper med ulike aktiviteter.

–  Elevene laget fartsmålere og programmerte disse på datamaskinene.

Ellers var det blant annet klokkestafett, tidsmålinger på flere måter og utregning av gjennomsnittsfart.

Fartsmåling

Fartsmåling.

På en stasjon var det strikkhopp med Barbie. Elevene skulle beregne og teste ut hvor mange strikker som skulle til for at Barbie kunne hoppe i strikk, "overleve" og helst ikke bli våt i håret.

Det sto nemlig en balje med vann under, forklarer Sætrevik (se øverste bilde).

Siste post på programmet var rebusløp ute.

–  En annerledes skoledag med mye positiv aktivitet, oppsummerer Ann Katrin Sætrevik.

Klokkestafett

Klokkestafett.

Sist oppdatert den 06. april 2017