Nå blir skattekortene elektronisk

Fra 2014 får du ikke lenger skattekort i posten. Og du trenger ikke å levere noe som helst til arbeidsgiver. Heretter bestiller arbeidsgiver skattekort elektronisk til sine ansatte.

Vibeke Hedstrøm

Vibeke Hedstrøm ved lønningskontoret i Sørfold kommune er klar til å bestille skattekort til de ansatte via skatteetatens nettsider.

Skattetrekksmelding kommer

Det er skatteetaten som opplyser dette.

Alle som er arbeidstakere vil få en en skattetrekksmelding med informasjon om grunnlaget for skattekortet. Denne meldingen får du kun til egen informasjon. Den skal altså ikke leveres til arbeidsgiver.

Hvis du må endre skattekortet, gjør du det som tidligere.

Mindre papir å holde styr på

Omleggingen til elektronisk skattekort innebærer at arbeidsgiverne bestiller eSkattekort for sine ansatte.  Og de trenger ikke lenger å oppbevare skattekort i papirversjon.

Får melding hvis skattekortet endres

Hvis en ansatt endrer skattekortet sitt, vil arbeidsgiver få varsel om dette, slik at man alltid har tilgang til det nyeste skattekortet.

Les mer om elektronisk skattekort på skatteetatens nettsider, og vi presiserer igjen at det er arbeidsgivere og ikke den enkelte ansatte som skal bestille:

eSkattekort

 

Sist oppdatert den 09. september 2015