Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
error_outline
19. februar kl. 16:16

Informasjon om korona

Skirenn for barn og unge under 20 år med deltakere fra samme region kan tillates. Ellers videreføres de fleste nasjonale tiltak.

Les mer clear
error_outline
23. januar kl. 23:45

Unngå reiser til Osloregionen

Vi ber folk unngå å reise til østlands-kommunene som er omfattet av smitteutbruddet. Hvis du nylig har vært der, bør du teste deg for covid-19.

Les mer clear

Adressetildeling

Generelt om tjenesten

Beskrivelse

Før kommunen tildeler eller endrer veiadresse, skal kommunen informere den som er registrert eier eller registrert fester. Vedkommende og andre som avgjørelsen får virkning for, skal få mulighet til å uttale seg. Kommunen tildeler adressen så snart det er behov for den og senest sammen med igangsettingstillatelsen for byggetiltaket.

Det er kommunen som fastsetter adressenavnet. Skrivemåten reguleres etter reglene i lov om stadnamn.

Adressen skal tilknyttes den veien eller gaten eiendommen har godkjent adkomst fra. Din adgang til å få endret adresse er begrenset. Det skjer normalt bare hvis kommunen har gjort en feil eller eiendommen har fått adkomst fra en annen gate enn tidligere.

Offisiell adresse skal tildeles bygninger som brukes til bolig- eller fritidsformål, til næringsvirksomhet eller til offentlig eller publikumsrettet virksomhet. Kommunen kan også tillegge andre eiendommer eller lokaler offisiell adresse hvis dette er hensiktsmessig. Kommunen kan tildele eller endre adresse

  • når man skal endre adkomstveger
  • når man skal oppføre nye bygg
  • når det er vanskelig å finne fram til en adresse.

Brosjyrer, dokumenter, kart og lignende

aaa
Lover og forskrifter
Se 
Matrikkellova kapittel 4 Adresser til eigedommar og bygningar.
Matrikkelforskriften Kapittel 12 Offisiell adresse og § 22 Supplerende regler om klage.
Lov om stadnamn §§ 4 og 5.

Lover

Forvaltningsloven
Matrikkellova
Stadnamnlova

Forskrifter

Forskrift om stadnamn

Matrikkelforskriften

___
Skjema

Søknaden sendes til


Sørfold kommune
Rådhuset
8226 Straumen

post@sorfold.kommune.no

 

Saksbehandling
Kontaktinformasjon

Kontaktavdeling

Avdeling:Personal og organisasjonsavdelingen
Telefon:75 68 50 00
Epost:post@sorfold.kommune.no
Postadresse:Rådhuset 8226 Straumen
Besøksadresse:Sørfold Rådhus

Ansvarlig enhet

Avdeling:Kommunalsjef Teknisk/næring
Telefon:75685000
Epost:post@sorfold.kommune.no
Postadresse:8226 Straumen
Besøksadresse:Sørfold Rådhus
Åpningstid:07.30 - 15.00 Telefontid: 08.00 - 15.45 (fra 15.09 - 14.05) 08.00 - 15.00 (fra 15.05 - 14.09)
Andre opplysninger
Oppdatert:
2017-12-14 12:29