Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Bostøtte

  • Generelt om tjenesten

    Beskrivelse

    Bostøtte kan du søke hvis husstanden din har lave inntekter og høye boutgifter. Det er satt øvre grenser for hvor høy inntekt du kan ha.

    Med noen unntak kan alle over 18 år søke. Husbanken og kommunen samarbeider om bostøtteordningen. Det er kommunen som behandler søknaden din og har all kontakt med deg.

    Søknadsfrist er den 25. i måneden. Bostøtte blir utbetalt den 20. i måneden etter at du søkte.

    Hvis du mener noe er feil i vedtaket, kan du klage til kommunen.

    Du må melde fra om endringer som har betydning for beregningen.

    Kriterier/vilkår

    Alle over 18 år kan søke bostøtte – unntatt studenter og personer i førstegangstjeneste. Du kan likevel søke hvis du

    • er student uten barn og studiet er et ledd i et offentlig arbeidsrettet tiltak
    • er under 18 år og har egne barn

    Partnere

    Husbanken og kommunen samarbeider om bostøtteordningen. Det er kommunen som har all kontakt med deg som søker.

    aaa
  • Lover og forskrifter

    Husbanken/kommunen plikter å sørge for denne tjenesten.

    Lover

    Bustøttelova
    Forvaltningsloven

    Forskrifter

    Forskrift om bustøtte

    ___
  • Skjema

    Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

    Du kan søke bostøtte elektronisk eller på papir. Papirsøknad skal du sende til kommunen. Kontakt kommunen hvis du har spørsmål eller trenger hjelp.

    Skjema

    Slik søker du bostøtte, elektronisk

    Søknadsfrist

    Den 25. i måneden. Utbetaling skjer ca. den 20. i påfølgende måned. Det er situasjonen den 1. i måneden som legges til grunn for beregning av bostøtte.

    Søknaden sendes til

    Sørfold kommune
    Rådhuset
    8226 Straumen
    post@sorfold.kommune.no

     

  • Saksbehandling

    Saksbehandling

    Kommunen mottar søknaden og kvalitetssikrer opplysningene. Når søknaden behandles, blir det innhentet opplysninger fra en rekke offentlige instanser som for eksempel folkeregisteret, Skatteetaten og Nav. Husbanken gjør det formelle vedtaket om støtte.

    Klagemulighet

    Hvis du mener noe er feil i vedtaket, kan du klage innen tre uker fra du mottok vedtaket. Klagen skal du sende til kommunen. Husk alltid å oppgi navn, fødselsnummer og hva saken gjelder. Forklar hva du mener er feil og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Du må skrive under på klagen og legge ved relevant dokumentasjon. Kommunen kan hjelpe deg å klage. Husbanken behandler klagen innen to til seks uker og sender deg et vedtak. Hvis du ikke har fått medhold i klagen din, kan du be om at klagen din blir behandlet av den uavhengige klagenemnda for Husbanken. Ønsker du å søke bostøtte for kommende måneder, må du sende inn ny søknad.

  • Kontaktinformasjon

    Kontaktavdeling

    Avdeling:Personal og organisasjonsavdelingen
    Telefon:75 68 50 00
    Epost:post@sorfold.kommune.no
    Postadresse:Rådhuset 8226 Straumen
    Besøksadresse:Sørfold Rådhus

    Ansvarlig enhet

    Avdeling:NAV
    Telefon:55553333
    Epost:nav@sorfold.kommune.no
    Postadresse:8226 Straumen
    Besøksadresse:Sørfold Rådhus
    Åpningstid:Mandag, tirsdag, torsdag og fredag: kl 10.00 - 14.00 Onsdag: stengt

    Kontaktpersoner

    Navn:Sørfold kommune Postmottak
    Tittel:
    Epost:post@sorfold.kommune.no
  • Andre opplysninger
    Oppdatert:
    2018-02-12 12:46