Økonomisk rådgivning
Generelt om tjenesten
Alternativt navn
GjeldsrådgivningBeskrivelse
Har du betalings- eller gjeldsproblemer, kan kommunen gi deg økonomisk rådgivning. Du skal etter beste evne selv forsøke å komme fram til en ordning med de du skylder penger. Men du kan få hjelp til å sette opp et realistisk budsjett, forhandle med kreditorer og inngå en gjeldsordningsavtale. Nav har også opprettet en landsdekkende telefontjeneste som skal gi enkel veiledning (se lenke i brosjyrefeltet).
Målgruppe
Personer som trenger hjelp til for eksempel:
* Få oversikt over økonomien
* Sette opp husholdningsbudsjett
* Finne ut hvordan utgiftene kan reduseres og/eller inntektene kan økes
* Gjøre avtaler med kreditorer
* Trenger råd og veiledning om andre steder man kan få hjelp
Dette er en lovpålagt tjeneste. Se:
Lover
ForvaltningslovenGjeldsordningsloven
Sosialtjenesteloven
Lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen
Forskrifter
Forskrift om livsoppholdssatserRetningslinjer
Gjeldsordningsloven - veiledende livsoppholdssatserVeiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten
For at du skal få best mulig hjelp fra rådgiveren, er det viktig at rådgiveren får nok informasjon til å danne seg et korrekt og helhetlig bilde av økonomien din. Slike opplysninger kan være
- Siste skatteoppgjør
- Saldo på alle konti
- Kopi av husleie- eller fremleiekontrakt for dokumentasjon av boutgifter
- Lønnsinntekter og trygdeytelser de siste tre månedene
- Dokumentasjon på eventuell bostøtte
- Opplysninger om lån, kredittgjeld osv.
- Kvittering for betalt husleie og strøm
- Utgifter i til lege, fysioterapeut, kiropraktor, tannlege osv.
- Utgifter til barnehage, SFO eller annen barnepass
- Utgifter til forsikring
- Opplysninger om innskudd i spareordninger
Det er viktig å ta med dokumentasjon på boutgifter som husleie/huslån og strøm.
Hvis råd, veiledning og frivillige avtaler med kreditorene ikke er tilstrekkelig for å løse gjeldsproblemer, kan man søke namsmannen om gjeldsordning.
Søknaden sendes til
NAV Sørfold
Rådhuset
8226 Straumen
Saksbehandlingstid
Kommunen skal behandle saken så snart som mulig.
Kontaktavdeling
Avdeling: | NAV |
Telefon: | 55553333 |
Epost: | nav@sorfold.kommune.no |
Postadresse: | 8226 Straumen |
Besøksadresse: | Sørfold Rådhus |
- Oppdatert:
- 2017-12-14 12:30