Tobakkssalg - registrering og internkontroll
Generelt om tjenesten
Alternativt navn
Registreringsplikt for å selge tobakk og tobakkssurrogaterBeskrivelse
Alle virksomheter som selger tobakksvarer og tobakkssurrogater (som e-sigaretter) skal selv registrere sine salgssteder i Tobakkssalgsregisteret. Salg av tobakksvarer eller tobakkssurrogater på steder uten registrering er ulovlig.
Tobakkssalgsregisteret er offentlig og skal gi oversikt over:
- lovlige salgssteder og grossister av tobakksvarer og tobakkssurrogater
- hvilke salgssteder og grossister det lovlig kan omsettes tobakksvarer og tobakkssurrogater til og fra
- hvilke salgssteder og grossister det skal føres tilsyn med
Målgruppe
Det er virksomheten som er juridisk ansvarlig for salgsstedet som er registreringspliktig. Dersom virksomheten har flere salgssteder, skal hvert enkelt salgssted registreres.
Registreringsplikten gjelder både fast og midlertidig salg.
At alle salgssteder må registreres innebærer at omreisende salg kun er tillatt der hvert enkelt salgssted er registrert, slik at kommunen kan føre tilsyn der salget skjer til enhver tid. Unntak gjelder for tog og skip som er kollektive transportmidler og cruiseskip, som Helsedirektoratet skal føre tilsyn med.
Kriterier/vilkår
Det er ingen spesielle vilkår for registrering, annet enn at virksomheten må være registrert i Enhetsregisteret.
Pris for tjenesten
Det koster ingenting å registrere seg i registeret. Men kommunen kan kreve en årlig tilsynsavgift på 4800 kroner. Fra midlertidige salgssteder kan tilsynsmyndigheten kreve en årlig avgift på 1280 kroner.
Brosjyrer, dokumenter, kart og lignende
Partnere
I folkehelseloven, se kapittel 3.
Lover
FolkehelselovenTobakksskadeloven
Forskrifter
TobakkssalgsforskriftenVeiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten
De som skal selge tobakksvarer og tobakkssurrogater må registrere seg i tobakkssalgsregisteret.
Registrering skje senest 14 dager før salget starter, for å sikre at kommunen kan planlegge og føre tilsyn.
Innlogging skjer ved bruk av ID-porten/MinID.
For å kunne registrere på vegne av en virksomhet, må du ha en bestemt rolle i virksomheten, for eksempel daglig leder, styreleder eller lignende. Alternativt kan du få delegert rettigheter til å registrere på vegne av virksomheten.
Tobakksalgsregisteret https://tbr.helsedirektoratet.no/
Les mer hos Helsedirektoratet.
Vedlegg
Søknadsfrist
Søknaden sendes til
Sørfold kommune
Rådhuset
8226 Straumen
post@sorfold.kommune.no
Saksbehandling
Det er salgsstedets internkontroll som er gjenstand for kommunens tilsyn. Salgssteder/detaljister plikter å etablere en internkontroll jf. tobakksskadeloven § 5. Internkontrollen skal være tilpasset det enkelte salgsstedet og blant annet å bidra til at de ansatte har tilstrekkelig kunnskap om regelverket.
Kommunen kan pålegge retting og tvangsmulkt etter tobakksskadeloven § 8 eller gi salgsforbud etter tobakksskadeloven § 9.
Kommunen kan kreve en årlig tilsynsavgift på 4800 kroner. Fra midlertidige salgssteder kan tilsynsmyndigheten kreve en årlig avgift på 1280 kroner.
Saksbehandlingstid
Klagemulighet
Hvis du er misfornøyd med kommunens tilsyn eller du ønsker å klage på sanksjoner du har fått, gjøres dette til Statsforvalteren. Det er folkehelseloven kapittel 3 som gjelder for din klagemulighet.
Kontaktavdeling
Avdeling: | Personal og organisasjonsavdelingen |
Telefon: | 75 68 50 00 |
Epost: | post@sorfold.kommune.no |
Postadresse: | Rådhuset 8226 Straumen |
Besøksadresse: | Sørfold Rådhus |
Ansvarlig enhet
Avdeling: | Personal og organisasjonsavdelingen |
Telefon: | 75 68 50 00 |
Telefaks: | 75 68 50 00 |
Epost: | post@sorfold.kommune.no |
Nettadresse: | http://www.sorfold.kommune.no |
Postadresse: | Rådhuset 8226 Straumen |
Besøksadresse: | Sørfold Rådhus |
Åpningstid: | 09.00 - 15.45 (fra 15.09 - 14.05) 09.00 - 15.00 (fra 15.05 - 14.09) |
Kontaktpersoner
Navn: | Sørfold kommune Postmottak |
Tittel: | |
Epost: | post@sorfold.kommune.no |
- Oppdatert:
- 2018-02-12 13:22