Ringer tilbake til de som ikke får svar

Helsesykepleier Trude Zahlsen forteller at de får svært mange telefoner i løpet av dagen fra innbyggere som vil bytte sin time til vaksinering.

–Vi har ikke mulighet til å ta telefonen hver gang den ringer, og ber om forståelse for dette. Men vi ringer tilbake til alle som ikke har fått svar, enten samme dag eller dagen etter, sier hun.

Det nye nå er at mange ringer og ber om koronapass utskrevet fra helsestasjonen.

–Dette tar mye tid for oss, og vi ønsker at folk som ikke bruker internett ringer den nasjonale koronatelefonen 815 55 015, eller fyller ut og sender inn skjema til Helfo som er laget med tanke på ikke-digitale brukere:

Skjema for bestilling av koronasertifikat på papir

For de som har bank-id er det best å få noen man kjenner til å hjelpe seg med innlogging og nedlasting av koronasertifikatet.

Helsesykepleieren forklarer at dette kommer på toppen av jobben de egentlig er satt til å utføre. De ønsker å være tilgjengelig for innbyggerne og strekker seg langt, men er nødt til å prioritere.

NB! Seniornett Sørfold tilbyr dataopplæring for nybegynnere, og vil ha koronapass som tema på neste treff.

Mer om dette.