Ordfører Kolbjørn Mathisen

Sørfold kommune er i dag et samfunn i dyp sorg.
Vi har markert dette ved at det i dag flagges på halv stang fra alle kommunale bygg.

Kriseledelsen var i dag i gang igjen kl. 08.00, og vil være aktiv gjennom hele dagen. Vår oppgave er fortsatt å ivareta befolkninga i Sørfold, og våre tanker går først og fremst til alle pårørende og berørte.

Psykososialt kriseteam fortsetter også sitt arbeid i dag. Også i dag vil rådhussalen være åpen fra kl. 14 til kl. 19 for alle som ønsker å møtes, eller som ønsker noen å snakke med.
Her vil personer fra kommunens kriseteam være til stede.

Samtidig åpner også vårt lokale kirkekontor fra kl. 12.00.

Skolestart

Skolestart er i morgen, og går som planlagt, men Straumen skole åpner allerede i dag kl. 12.00 for elever som ønsker å møtes.
Her vil helsesykepleiere og representanter fra Røde kors være til stede sammen med de ansatte.

Vi tilpasser fortsatt innsatsen ut fra det vi vurderer er mest hensiktsmessig til enhver tid.
Vi er en liten kommune der alle kjenner alle, og jeg oppfordrer fortsatt til å vise omtanke og medmenneskelighet i denne triste situasjonen.

Spesielt ber vi media om å vise stor forsiktighet overfor våre innbyggere som er i en veldig sårbar situasjon.

Takk.

Rita Rønnebu, områdeleder oppvekst og kultur

Vi har i dag samlet de ansatte i barnehage og skole, sammen med medlemmer av kriseteam og Røde kors, så de kan bli forberedt til å møte våre barn. Nå er det viktig å stå frem som trygge voksne, og da er det først behov for å få snakket sammen.
Kl. 12 i dag åpner Straumen skole for våre elever, om de ønsker å møtes der.

Skolen åpner ordinært etter planen i morgen, da må de ansatte være beredt til å ta ansvaret sitt i situasjonen.

Det vil være ulike behov – noen vil ønske å ha ordinær timeplan, mens noen vil ha behov for én til én samtaler.
Vi har stor tillit til de ansatte – de er kompetente og erfarne, og vil møte de behov som kommer.

Disse er også informert om å ta kontakt om de selv trenger noen å snakke med.

Kommunepsykolog Gunnar Jensen

Vi er et lite samfunn der alle kjenner hverandre – vi er rammet av en dypt tragisk hendelse.
Mange er berørt og i sorg.

Det er også mobilisert mange gode hjelpere – både kriseledelse, og tverrfaglig kriseteam er i full sving.
Vi har fått hjelp fra Røde kors og bistand fra våre nabokommuner.

Alle som er berørt vil få oppfølging avhengig av behov.