Hvordan melde inn saker?

“Mitt nabolag” et nettstedet du melder inn saker du mener kommunen bør foreta utbedring. Det betyr at du kan være med på å bidra til at problemer blir raskere løst. Her er hvordan du bruker meldingstjenesten.

  1. Start med å klikke på “Registrer en sak”
  2. Velg kategori - hvilken type sak er det det gjelder - dette finner du i den lista øverst i meldingsområdet.
  3. Skriv kort hva saken gjelder (eks. ras over vei, mørkt gatelys, farlige issvuller i veien - e.l.)
  4. Hvor er feilen som skal meldes? 
    Du kan enten klikke inn posisjonen på kartet, eller velge en gateadresse som er rett ved. 
    Dersom du skriver starten på gatenavnet, kommer valgene opp der du velger riktig gate, og deretter skriver inn et husnummer.
    Slik får teknisk avdeling vite mest mulig nøyaktig hvor problemer er, og slipper å lete i større områder.
    (Bruker du mobiltelefon for å melde inn, må kartet flyttes på vha. to fingre)
  5. Detaljbeskrivelse - mer informasjon som kan være viktig for de som skal ha saken, dette for å være best mulig forberedt, 
    eller om kanskje andre etater må involveres (vegvesenet, brann/nødetat o.l.)
  6. Din epost-adresse og/eller mobilnummer (frivillig), slik at du får tilbakemelding om at saken er mottatt og hvordan kommunen følger opp saken.
    Kan også være nyttig dersom kommunen trenger å avklare usikkerheter.
  7. Før du sender inn meldinga, fyll inn tallkoden du ser i SPAM-feltet. Dette er for å unngå at det er roboter som genererer unødvendige meldinger.
  8. Trykk “Send”, og du skal da kunne få ei tilbakemelding på epost om at meldinga er mottatt av kommunen (dersom din epost adresse ble lagt ved).
  9. Servicekontoret i kommunen mottar din melding, og sender den raskest mulig videre til den/de som best vil ta hånd om saken videre.
  10. Under menyen “Alle saker”, vil du nå kunne følge prosessen med din (og andres) innsendte saker.

Følg med på status

Mitt nabolag” er åpent for alle, og her kan du følge med på hvor det er registrert saker inn til kommunen.

Saker markert med rød trekant, er nye saker som ikke er under behandling enda.
Saker markert med orange firkant, er tatt tak i og under behandling.
Saker markert med grønn sirkel, er ferdig behandlet.

Om du klikker på saker på kartet, vil du kunne lese hva saken omhandler, og det kan gjøre at du slipper å melde inn samme sak som noen andre har gjort før deg.