Det er Salten friluftsråd som står bak denne nye praktboka.

Boka legger vekt på å pirre turlysten med bilder og tiltalende layout, samtidig som teksten skal hjelpe deg med å finne rett tur for deg. Boka er nå til salgs på servicekontoret, Rådhuset.

Den forteller om 55 håndplukkede turmål i Salten og på Nord-Helgeland. Turene spenner fra enkle turer med rullestol og barnevogn, til mer krevende topp- og fjellturer. Alle turene kan gås til fots.

Unntaket er Hamarøyskaftet, som krever klatring. Stiene er merket eller greie å finne fram på. De luftigste turene pirrer høydeskrekken, men ikke verre enn at de fleste vil takle det godt. Turene inngår i den digitale turkonkurransen 55 forførende friluftsmål på Telltur

Du kan også laste ned en app for å ta turbeskrivelser og kart med på mobilen, og finne fram på den måten.

Boka er ment for stue-, kjøkken- og kafébordet eller kosekroken på hytta. Teksten på de enkelte turene forteller om opplevelser underveis, gir en konkret turbeskrivelse som hjelper deg å finne fram og vurdere om turen er noe for deg.

Kartene viser hvor turen går, men er ikke ment for å få fram detaljer underveis. De finner du på nett eller papirkart. På kjøpet får du også tekster som gjør deg kjent med hele regionen og de enkelte kommunene som turområder.

Boka er på 306 sider og koster kr 399,-. Du kan nå kjøpe den i Servicetorget på Rådhuset.

Kommunene som dekkes i boka er: Rødøy, Meløy, Gildeskål, Beiarn, Saltdal, Bodø, Fauske, Sørfold, Steigen og Hamarøy.