Grendelaget i Mørsvik har helt siden 2017 hatt idéen om å oppgradere denne turstien, og endelig kunne åpninga finne sted på høytidelig vis. Ballonger, nye skilt, og selvsagt rødt bånd som skulle kuttes for å markere åpninga. Og det var stedets minste innbygger, Peter Arntzen, som fikk æren av å bruke kniv for å åpne stien.

Peter Arntzen har kutta snora for åpning av stien

Peter Arntzen fikk det ærefulle oppdraget med å kutte det røde båndet med kniv lånt fra Liv Reffhaug.

Det har tatt litt tid å få stien oppgradert, men det hadde sin forklaring - tross at mange kanskje syntes det gikk tregt før det ble ferdig.

- Vi har ikke ligget på latsida de siste årene. Vi har bygd både fiskebrygge og vår flotte gapahuk på Mørsviknes. Etter den siste, gikk nok lufta litt ut av oss, og vi trengte litt tid for å bli motivert igjen, kunne Liv Reffhaug fortelle i sin tale.

Flere planer - flere stier

Revesporet er bare en av flere slike turstier som skal oppgraderes i området. Gaupesporet står for tur til våren, - i Mørsvika opp til fjellkanten, og fra Mørsvikvatn til Heian, er det planer om å få til Bjørnesporet. Navnet henger visstnok sammen med at det er blitt skutt bjørn der en gang i tiden.

Liv Reffhaug holder åpningstale til turfolket

Det var ei god forsamling turglade mennesker som stod klare til å ta i bruk Revesporet.

Økt aktivitet er motivasjonen for disse oppgraderingene i turterrenget - noe Mørsvik har veldig mye av. Det er satt opp flere benker rundt fjorden, og alt dette skal være både for folk i fjorden, men også folk utenfor fjorden. Det handler om psykisk helse.

Lokal kunstner til utsmykking

Skiltene som er plassert oppover stien, i dette tilfellet røde revespor og skilt med bilder og tekst, er laget av Sissel Horndal og produsert av Alva. Det ble rettet en stor takk til disse for godt utført arbeide.

Andre som har gått med i prosjektet, er bl.a. styret i grendelaget, Hans Marius Mindrum og Tore Andersen, som står bak revebildene og Arne-Harry Nilsen som har gjort det praktiske med montering av skilt og merker. Økonomisk har det kommet bidrag fra både Nordland fylkeskommune og Sørfold kommune. Uten disse, har ikke dette blitt en realitet, poengterte Liv Reffhaug i talen.

Da talen var over, og det røde båndet var skåret over, tok det ikke mange sekunder før de fremmøtte satte avgårde opp gjennom lia. Litt bratt enkelte steder, og med barmark og frost, var det enkelte steder litt glatt på berget. Men alle kom seg godt opp bakken til der det ventet bål, pølser, juice og en nydelig utsikt.

Siden denne dagen skulle være et opplegg med lav terskel, stoppet de fleste her ved bålplassen, mens noen tok turen omtrent dobbelt så langt opp, og dukket frem på Kollen, et berg øverst opp i Revesporet. Å stå her oppe i turløypa og se de mektige fjellene tett i nærheten, var en flott opplevelse. Det er ikke vanskelig å skjønne at de som bor her, trives. Og nå kan de glede seg over enda et tilbud i naturen.

Vi gratulerer med den nye turløypa, Revesporet, og anbefaler alle å ta turen for en fin naturopplevelse med lav terskel.

Turgåere stater å gå opp revesporet

Rett etter snorklipping, satte folk avgårde opp gjennom bakken. Det lukta kaffe og bål langt ned.

Treet er merket med et rødt revespor

Rødt og tydelig - et revespor utskåret i tre, designet av Sissel Horndal. Merking av stien er godt synlig.

God utsikt fra bakken halvveis opp i revesporet

Utsikta bare et par hundre meter opp i løypa - og enda bedre er den helt oppe på Kollen.

Mange pølser over bålet samtidig

Ingen tur ut i naturen uten et skikkelig pølsebål.

Et par turgåere langt der oppe på Kollen

Noen gikk helt opp på kollen og kunne nyte utsikta derfra.

God utsikt mot fjellene rundt

Solnedgang over fjellet, gir flotte kontraster i landskapet. Sørfolds fjellverden er majestetisk.