Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Individuell plan - et individuelt tilpasset tjenestetilbud

Generelt

Oppdatert: 2022-06-28T11:30:31.000+00:00

Beskrivelse

En individuell plan skal sørge for at det alltid er noen som har ansvar for å koordinere og følge opp tjenestene du får. Koordinatoren skal sikre samarbeid mellom tjenestene og fremdrift i planen. Som mottaker av tjenestene skal du få delta i arbeidet med individuell plan, dersom du ønsker det.

Målgruppe

  • Personer som har behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester og/eller sosialtjenester
  • Deltakere i kvalifiseringsprogram i regi av Nav-kontoret
Partnere

Har du behov for tjenester både fra kommunen og fra spesialisthelsetjenesten (staten), har disse plikt til å samarbeide om å utarbeide planen.

Regelverk

Dette er en lovpålagt tjeneste. Se:

Barnevernloven § 3-2a og § 6-5 (om klage)
Psykisk helsevernloven § 4-1
Helse- og omsorgstjenesteloven kapittel 7 og § 7-1
Pasient- og brukerrettighetsloven § 2-5 og kapittel 7
Lov om sosiale tjenester i NAV § 28
Spesialisthelsetjenesteloven § 2-5
Forskrift om habilitering og rehabilitering kapittel 5
Praktiske opplysninger
Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

Du eller dine pårørende kan ta initiativ til å få laget en individuell plan, men hovedansvaret for utarbeidelsen ligger i hjelpeapparatet. Det vil si at kommunen skal finne ut hvilken helsetjeneste eller sosialtjeneste som skal ha koordineringsansvaret og som skal ta initiativ til samarbeid med de andre tjenestene.