Elevene skal undersøke vannkvaliteten, og starter med å ta prøver av vannet.
Forsket på vannkvalitet
13. april var en gruppe elever fra Fauske videregående skole i Røyrvasseid, på oppdrag fra Sisomar AS. Skolen deltar i Lektor2-ordningen, som er en nasjonal realfagsatsing.
Elevene fikk i oppdrag å undersøke vannkvaliteten på ferskvannet fra kraftstasjonene som drenerer til Straumvatnet, vannkvaliteten på driftsvannet til Sisomar samt vannkvaliteten på sjøvannet som brukes ved Sisomar.
Elevene ble delt i to grupper, en gruppe som tok prøver rundt Trollbukta og en gruppe som dro inn til Straumvatnet.
Gruppa samlet utenfor Røyrvasseid kraftstasjon
Innsikt i spennende arbeidplasser
– De har fått grundig opplæring i hvordan de skal foreta prøvetaking av analyseselskapet Labora AS i Bodø, sier kontaktlærer for Lektor2 ved skolen, Jostein Stige.
– Gjennom dette prosjektet får elevene god innsikt i hvordan realfagene brukes i det virkelige liv. I tillegg får de innsikt i spennende realfagsarbeidsplasser i kommunen, sier Lektor 2- koordinator i Nordland Liv Ragnhild Hov
Inne i kraftstasjonen
Viktig å vise hva næringen går ut på
– Lektor2-samarbeidet er et godt eksempel på samarbeid mellom skole og næringsliv og satsing på realfag.
Et annet godt eksempel er samarbeidet vi har med Newtonrommet på Straumen skole, sier Jon Meisfjord, daglig leder ved Sisomar AS.
– I Newton prøver vi å påvirke barn og ungdom i grunnskolen, i videregående påvirker vi de som har valgt linjer.
Det er viktig for oss å vise frem hva næringen vi jobber i går ut på. Du trenger slett ikke å stå med auskaret og hive fôr hele dagen, sier Jon Meisfjord.
Jon Meisfjord er daglig leder ved Sisomar AS
Mer om Lektor2-ordningen:
Lektor2-ordningen er en nasjonal realfagsatsing som finansieres av Kunnskapsdepartementet og ledes og driftes av Naturfagsenteret.
Ordningen deler ut midler til ungdomsskoler og videregående skoler som ønsker å involvere fagpersoner fra arbeidslivet direkte i undervisningen.
Gjennom Lektor2-ordningen får skolen ressurser til å etablere og utvikle læreplanrettede undervisningsopplegg i samarbeid med bedrifter og institusjoner som bruker realfag i sitt arbeid.
Målene for Lektor2-ordningen er å
- stimulere interessen og motivasjonen for realfag
- øke elevenes læringsutbytte
- øke rekrutteringen til realfagene
- styrke samarbeidet mellom skole og arbeidsliv
Disse målene skal nås gjennom en relevant og praksisnær undervisning som har fokus på anvendelse av kunnskap og aktiv elevdeltakelse.