Lidenskap for tømrerfaget
Gørtz (bildet) er utdannet bygg- og tømrermester med over 30 års erfaring fra ulike roller i byggebransjen.
– For meg er dette både lidenskap og jobb, sier Gørtz, som flyttet fra Tyskland til jobb i Sørfold i 2013.
Den første tiden bodde han og samboeren i kommunal leilighet på Straumen, men de ønsket seg egen bolig.
Etter å ha vært på mange visninger i Valnesfjord, på Fauske og i Sørfold, bestemte de seg for å kjøpe tomt og bygge selv. Valget falt på naturskjønne Buvika i Sørfold.
Byggeprosessen bidro til at interessen for takst og verdivurdering oppsto.
–Samtidig spurte jeg meg selv: Hvordan kan jeg utnytte min kunnskap og lidenskap for tømrerfaget på best mulig måte?
Jeg tok utdanning gjennom BMTF, som står for Byggmestrenes Takseringsforbund, og nå er jeg sertifisert takstmann for verdivurdering, boligtakst, tilstandsrapport, taksering og skadetakst.
Et veldig spennende fagfelt, sier han.
Takstmannen er nøytral i prosessen med verdivurdering
Samboeren har deltatt på etablereropplæringen Start Opp Salten, og motiverer ham med gode innspill og kunnskap om etablering.
Nå er paret gründere og har etablert firmaet Saltentakst.
–Vi har tro på at dette skal utvikle seg til noe veldig bra, sier han.
Men hva gjør egentlig en takstmann sånn helt konkret?
–En takstmann undersøker boligen etter kundens behov, det vil si at oppdragsgiveren trenger en enkel verdi, en tilstandsrapport eller en eierskifterapport. Her vil eierskifterapporten være den mest nøyaktige, den kan sammenlignes med EU-kontroll på bilen.
Ofte er det behov for takst i forbindelse med justering av forsikring eller salg av bygg eller tomt, opplyser han.
Som sertifisert takstmann må han følge norsk lov og retningslinjer for byggestandard.
– Jeg er en nøytral person i vurderingsprosessen. Kundens innspill og opplysninger er veldig viktig når vi er på befaring. Etterpå får kunden sammendraget i form av for eksempel en tilstandsrapport, som kan leveres til bank eller forsikringsselskap, forteller Gørtz.
Og markedsføringen? Den er det for en stor del fornøyde kunder som sørger for.
–Målet vårt er mange fornøyde kunder i Indre Salten, sier Alxander Gørtz.
Næringssjef Gerd Bente Jakobsen i Sørfold kommune er glad for denne etableringen.
–Det er veldig bra at vi har fått denne kompetansen og dette tilbudet i kommunen, sier hun.
Saltentakst AS er på facebook, og har også egen hjemmeside: